Google EEAT wordt in SEO land steeds belangrijker

Sinds de komst van Artificial Intelligence, zoals ChatGPT, lijken de Google EEAT principes een grotere rol te spelen. Iedereen kan namelijk met een druk op de knop kant en klare artikelen genereren. Hoe gaan zoekmachines hiermee om en hoe kunnen ze onderscheid maken tussen echte ervaring en expertise, ten opzichte van doen alsof? Met de principes van E-E-A-T kan Google dit onderscheid zeker maken.

Wat is Google EEAT?

Deze vier letters staan voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.  Google gebruikt EEAT als onderdeel van zijn algoritme om de kwaliteit van content op het web te beoordelen. Websites die hoog scoren op deze elementen worden vaak hoger gerangschikt in zoekresultaten. Dit betekent dat als jouw content en website hoog scoren op expertise, autoriteit, betrouwbaarheid en gebruikerservaring, je een betere kans hebt om hoog te verschijnen in de zoekresultaten van Google.

Als je dus serieus bent over het verbeteren van de online zichtbaarheid van je website en het verhogen van je rankings in de zoekresultaten van Google, dan is het hoog tijd om meer te leren over E-E-A-T en hoe Google dit gebruikt om de kwaliteit van content op het internet te beoordelen.

Expertise

Expertise gaat over de kennis die je hebt over een bepaald onderwerp. Google wil dat de content die het toont, afkomstig is van mensen of organisaties die weten waar ze het over hebben. Als marketeer is het jouw taak om ervoor te zorgen dat de content op jouw website geschreven is door experts in jouw vakgebied. Dit betekent dat je moet investeren in het aantrekken van gekwalificeerde schrijvers of dat je zelf diepgaande kennis moet hebben van het onderwerp waarover je schrijft.

Wanneer er naar de expertise van een auteur wordt gekeken, gaat dit over bijvoorbeeld: Je opleiding, awards en werkervaring van de auteur. Informatie over de auteur op je website plaatsen of een link naar zijn LinkedIn profiel kan hierbij goed helpen

Experience

Dit is een relatief nieuw aspect. Tot een jaar geleden sprak Google over E-A-T en daar is nu dus een extra E bijgekomen. Deze E staat voor ervaring. Naast je expert rol, wil Google sinds december 2022 ook graag zien dat je ervaring hebt met het vak.

Google houdt nu dus rekening met in welke mate de auteur van een artikel eerstehands ervaring heeft over het onderwerp. Google geeft als voorbeeld een artikel waarin een product wordt gereviewed. Zou je meer vertrouwen hebben in een artikel geschreven door iemand die het product effectief in handen heeft gehad of door iemand die daar niet de tijd voor heeft genomen?

Authoritativeness

Dit refereert aan de autoriteit van de auteur, de content en de website waarop het gepubliceerd wordt. Google kijkt naar factoren zoals backlinks van andere betrouwbare sites, vermeldingen en reviews. Bouw aan je reputatie en zorg dat andere betrouwbare sites naar jou verwijzen.

Trustworthiness

Betrouwbaarheid is cruciaal. Je website moet veilig en makkelijk te gebruiken zijn. Zorg voor transparantie, bijvoorbeeld door contactinformatie en privacybeleid duidelijk te vermelden. Reviews en getuigenissen kunnen ook helpen om vertrouwen op te bouwen.

Hoe zet Google EEAT in?

Tips voor Marketeers

  • Maak kwaliteitscontent: zorg dat je inhoudelijk sterke content maakt die jouw expertise laat zien.
  • Bouw Autoriteit op: werk samen met andere betrouwbare sites, publiceer gastblogs, en verzamel kwalitatieve backlinks.
  • Verhoog betrouwbaarheid: zorg voor een veilige website, duidelijke privacybeleid en makkelijk toegankelijke contactinformatie.
  • Focus op Gebruikerservaring: een snelle, mobielvriendelijke website met duidelijke navigatie is essentieel.

Conclusie

Google E-E-A-T is een krachtig concept in de wereld van SEO en online marketing. Door je te richten op het verbeteren van expertise, autoriteit, betrouwbaarheid en gebruikerservaring, kun je de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van je website verbeteren. Dit leidt niet alleen tot een betere ranking in Google, maar ook tot meer vertrouwen van je bezoekers. Als marketeer is het dus cruciaal om E-E-A-T serieus te nemen en in te zetten voor een succesvolle online strategie.

SEO draait op meerdere pijlers. Wil jij leren hoe jij de positie van jouw website verbetert in de zoekresultaten van Google? Dan kan onze praktische SEO cursus jou zeker helpen!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Dit is misschien ook interessant

Nieuws

Samenwerking Members’ Benefits

SEO

Google EEAT wordt in SEO land steeds belangrijker

SEO

Chat GPT en SEO

Social media

Wat is de Magic Studio van Canva?

Google marketing

Zoekwoordanalyse en het belang van de juiste keywords voor een betere Google ranking

Google marketing

Google Analytics 4 (GA4) installeren