Coaches aan het woord: in gesprek met online Marketing coach Arne

Arne De Vos Marketingcoach
Arne de Vos Marketingcoach

Marketingcoach Arne over focussen en scoren met online marketing

In dit interview deelt coach Arne zijn visie op het opzetten van een succesvolle online marketingstrategie. Hij legt uit waarom een goed begrip van het bedrijf en de doelgroep essentieel is, waarschuwt voor de valkuilen van ongerichte campagnes en benadrukt het belang van afgestemde communicatiekanalen. Arne bespreekt uitdagingen, zoals AI en veranderend zoekgedrag, geeft tips voor effectieve Google Ads en onderstreept het nut van SMART-doelen. Tot slot vertelt hij hoe AI-tools zijn werk transformeren, maar dat de menselijke touch altijd onmisbaar blijft!

Wat zijn de eerste stappen die je neemt als je een online marketingstrategie opzet voor een nieuw bedrijf of merk?

In de meeste gevallen is online marketing een onderdeel van je bestaande (of toekomstige) algehele marketingplan. Is er al een offline–online plan? Dan wil ik deze graag bestuderen. Is die er (nog) niet, dan duik ik er graag wat dieper in: welke producten & diensten, de visie van het bedrijf, USP’s, waarde propositie, eerdere campagnes–alles, globale doelgroepen, etc. om te weten waar de klant voor staat én waar ze heen willen.

Vervolgens ga ik graag in de schoenen staan van de meest belangrijke doelgroepen: wie zijn ze, wat drijft ze, waar doen ze online, waar zoeken ze een oplossing voor? Vaak kan ik met deze informatie al aan de slag en start ik met een stevige zoekwoord- & concurrentieanalyse. Met de uitkomsten van deze analyse ga ik graag opnieuw met de klant aan tafel om te gaan brainstormen over strategie, aanpak, budget, verwachtingen, etc.

Kortom: eerst bedrijf en merk écht doorgronden, dan pas de online tactiek uitrollen.

Wat is volgens jou de grootste valkuil voor starters in online marketing?

Een veelvoorkomende valkuil is dat starters meteen groots willen uitpakken. Ze investeren flink in advertenties, een dure website, betaalde promoties en misschien zelfs radio- of tv-spotjes. Dit is alsof ze met een vliegtuig vol flyers over het land vliegen en alles uitstrooien in de hoop dat er mensen de flyer oppakken en massaal gaan bestellen. Groot bereik (dat wel), maar weinig grip op wat écht werkt.

Volgens mij is de inzet van een gerichte postbezorger effectiever. Kies eerst een duidelijk omschreven doelgroep met specifieke pijnpunten, en bied daarop een scherpe en passende oplossing aan. Dan komt je boodschap niet op een grasveld terecht vol met mensen die hele andere wensen hebben, maar precies bij die mensen op de deurmat die mogelijk interesse hebben.

En ja, ik snap het: het voelt spannend om te focussen op maar één deel van de doelgroep. Of maar één deel van de diensten/ producten. Want wat nou als je hierdoor een andere doelgroep misloopt? Maar juist door te kiezen, word je relevanter. En geloof me, een heldere boodschap voor een specifieke doelgroep werkt vaak beter dan een vage boodschap voor iedereen. Eerst mikken, dan schalen.

Hoe zorg je ervoor dat alle online kanalen (zoals SEO, SEA en social media) goed op elkaar zijn afgestemd?

In een recent onderzoek gaf ongeveer 75% van de deelnemers aan dat ze tegenwoorden via social media beslissen wat ze kopen en meer dan 60% zei dat gepersonaliseerde ervaringen hun koopgedrag beïnvloeden. Het is dus heel belangrijk om alle communicatiekanalen goed op elkaar af te stemmen. In de meeste gevallen kan een goede zoekwoord- & concurrentieanalyse veel inzicht opleveren in de door jouw doelgroep gewenste content. Deze analyse is dus niet alleen inzetbaar voor SEO en SEA maar ook voor het maken van reels, stories, posts, podcasts, video’s, infographics, etc. Hierbij is een herkenbare consistente vormgeving, kernwoorden en boodschap van groot belang voor de herkenbaarheid van het merk/ branding. Houd wel rekening met de customer journey en de specifieke content op de diverse kanalen.

Welke veelgemaakte fouten zie jij bij het opzetten van Google Ads-campagnes?

Ik heb een paar veel voorkomende fouten op een rij gezet;

  1. Geen goede zoektermen omdat er nog geen echt goed zoekwoordonderzoek is gedaan
  2. Zie 1, hierdoor vaak ook hele dure zoektermen waardoor na 2 kliks bijvoorbeeld het dagbudget al verbruikt is
  3. Vergeten om ook negatieve zoektermen toe te voegen
  4. Te brede advertentie groepen en niet goed nagedacht over de structuur
  5. Na lanceren campagne afwachten en niet meer naar omkijken, lange tijd niets aanpassen/ verbeteren/ optimaliseren
  6. Een slechte landing page of zelfs geen landing page en gewoon verwijzen naar de homepage
  7. Te laag budget waardoor de Google Ads AI (en ook jijzelf) onvoldoende data heeft om te “leren” en te optimaliseren

Wat zijn de grootste uitdagingen in SEO vandaag de dag?

Ja dit is een leuke vraag die mij ook heel erg bezighoudt op dit moment.

A> De opkomst van AI en AEO (Answer Engine Optimization): Engine Optimization (AEO) richt zich op het optimaliseren van content zodat deze direct als antwoord kan dienen in AI-gedreven systemen zoals ChatGPT en de AI Overviews van Google. Dit leidt tot een toename van zero-click searches, waarbij gebruikers de zoekresultatenpagina niet verlaten omdat hun vraag direct beantwoord wordt. Dit kan leiden tot minder organisch verkeer naar websites, wat traditionele SEO-strategieën onder druk zet.

B> Concurrentie door AI-content generatie: De concurrentie op zoekwoorden enorm is toegenomen omdat AI het mogelijk maakt om op grote schaal content te produceren. Echter, de valkuil is het creëren van content van lage kwaliteit die simpelweg herhaalt wat al bestaat. Daarom is niche-content koning. De nadruk ligt nu meer dan ooit op het creëren van unieke, waardevolle en mensgerichte content.

C> Balans tussen technische SEO en menselijke leesbaarheid: Dit is een klassiek, maar steeds relevanter wordend spanningsveld. Technische SEO blijft essentieel voor zoekmachines om je site te begrijpen. Tegelijkertijd is een positieve User Experience (UX) een bevestigde rankingfactor. Op dit moment spreken we vaak over User-centric SEO, waarbij de focus verschuift van pure zoekwoordoptimalisatie naar het centraal stellen van de gebruiker en diens zoekintentie.

Overige> Daarnaast zien we een grote verschuiving in zoekgedrag waarbij gebruikers veel meer complexe, conversationele vragen stellen en daarbij ook nog verschillende platformen gebruiken. Ook neem het belang van E-E-A-T toe vanwege de vloedgolf aan AI-gegenereerde content. O.a. Google hecht steeds meer waarde aan E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) content. En een uitdaging (maar ook een kans) is de hyperpersonalisatie en de evolutie van lokale SEO met bijvoorbeeld de toename van mobiele ‘near me’-zoekopdrachten.

Hoe meet jij of een website of campagne écht goed presteert?

Ja dit verschilt per website en type campagne. Vaak zijn klanten het eerst benieuwd naar stijgende cijfers rondom bezoekers. Maar dit is zeker niet het enige cijfer om naar te kijken. Ik denk dat meer offerte aanvragen of meer verkopen toch zwaarder zal wegen?

Bij het maken van een strategie, formuleren we met de klant eerst de SMART-doelen met KPI’s per kanaal (SEO, SEA, Social, website, interactie, etc.). Dus minimaal willen we meten/ weten of we op de goede weg zitten met betrekking tot deze SMART doelen. En Google Analytics + Google Search Console kunnen hierin vaak al ontzettend veel inzichten bieden indien correct ingericht.

Welke combinatie van online marketingtools gebruik jij het liefst en waarom?

Zoals ik in de vorige vraag al aangaf werk ik veel met Google Analytics 4. Dan gebruik ik Google Search Console voor SEO gerelateerde werkzaamheden. En Google Ads gebruik ik ook vanwege hun gratis Keywordplanner. Ik gebruik ook professionele tools zoals SE Ranking, SEMrush en Ubersuggest. 

Ik merk wel dat ik dagelijks steeds meer werk met de diverse AI tools zoals Chat-GPT, Gemini, Perplexity en Claude. Daarnaast volg ik ook de ontwikkelingen rondom nieuwe AI tools voor bijvoorbeeld Content Generatie (beeld, video, audio), AI voor code generatie zoals websites+apps, AI Agents en diverse andere specialistische Marketing AI tools die op de markt komen.

Hoe beïnvloedt AI jouw manier van werken in online marketing op dit moment?

Enorm, zie bijvoorbeeld vraag 5. De uitdagingen van SEO en ook vraag 7. Het gebruik van tools. De ontwikkelingen gaan ook ontzettend hard en dus is het lastig te voorspellen waar we staan over een jaar op dit gebied. 

Ik zie ontzettend veel voordelen van het gebruik van AI voor diverse toepassingen. Ik maak mij daarover ook niet echt zorgen. Maar de menselijke toets blijft natuurlijk wel nodig voor bijvoorbeeld authenticiteit en de persoonlijke benadering. En ja, de komende tijd zullen heel veel aspecten aan ons werk, onze visie en onze manier van leven gaan veranderen. Ik blijf het met veel interesse volgen en zal het toepassen waar het voor mij van toepassing is en toegevoegde waarde biedt.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Dit is misschien ook interessant

Coaches

Coaches aan het woord: in gesprek met online Marketing coach Arne

Coaches

Coaches aan het woord: in gesprek met online Marketing coach Emma

Coaches

Coaches aan het woord: in gesprek met Google Marketing coach Dennis

Coaches

Coaches aan het woord: in gesprek met online marketing coach Lorenzo

Coaches

Coaches aan het woord: In gesprek met online marketing coach Petrouska

Coaches

Coaches aan het woord: In gesprek met social media coach Maaike

Handleiding GA4 installeren