Is retargeting op LinkedIn iets voor jouw bedrijf?
Helaas is 92% van de bezoekers die voor het eerst op de website komen niet van plan om een product of dienst aan te schaffen. Het is daarom geen gek idee om je marketing voor een deel te richten op mensen die al eens interesse hebben getoond door de website te bezoeken. Misschien wil je de marketing zelfs wel richten op mensen die een video van het bedrijf gezien hebben. Of wil je degenen die toch hun gegevens niet hebben ingevuld, maar wel hebben geklikt in een lead-gen-campagne bereiken? We noemen het retargeting of remarketing en kan bijvoorbeeld via LinkedIn ingezet worden.
Websitebezoekers meten met de Insight Tag
Meten is weten. En dat is bij retargeting extra belangrijk. Want om eerdere bezoekers van de website te benaderen, moet je eerst weten wie het zijn. Door de Insight Tag van Linkedin op je website te installeren, bijv. door hem in Google Tag Manager toe te voegen, kun je doelgroepen aanmaken van websitebezoekers. Je kunt ervoor kiezen om alle websitebezoekers in een doelgroep op te slaan. Maar ook bijvoorbeeld mensen die één of meerdere specifieke pagina’s hebben bezocht. De Insight Tag slaat op wie er de afgelopen dertig dagen de website of bepaalde pagina’s van de website hebben bezocht. Je kunt er ook voor kiezen om een langere (max. 90 dagen) of kortere tijdsduur te kiezen, bijvoorbeeld slechts een week of een dag.
LinkedIn-gebruikers retargeten
Behalve met de Insight Tag op de website, kun je ook op LinkedIn zelf een retargetingdoelgroep samenstellen. Bijvoorbeeld door je te focussen op de mensen die een video die je gepost of geadverteerd hebt, (deels) hebben bekeken. Je kunt aangeven of je wilt dat iemand 25%, 50%, 75% of 97% van de video heeft bekeken en hoe ver in het verleden dit moet hebben plaatsgevonden. Je kunt hiermee tot een jaar terug.
Daarnaast is het mogelijk om mensen te targeten die een leadformulier hebben geopend. Niet iedereen die dat gedaan heeft, heeft daadwerkelijk het formulier ingediend. Dus dat zijn geen leads geworden. Toch is er van hun kant enige interesse, anders hadden ze niet op de advertentie geklikt. Je kunt deze groep opnieuw targeten voor een vervolgcampagne.
Retargetingdoelgroepen gebruiken in campagnes
Op het moment dat je een campagne gaat aanmaken, kun je een doelgroep instellen. Deze kun je handmatig instellen met alle eigenschappen die je in de doelgroep belangrijk vindt, maar je kunt ook je retargetingdoelgroep kiezen. Hiervoor moet je niet zijn bij “Opgeslagen doelgroepen”. Dit doe je door iets naar beneden te scrollen en bij “Wie is uw doelgroep” te kiezen voor “Doelgroepen” (zie afbeelding hieronder). Je hebt dan de keuze tussen “Website”, “Video” en “Leadformulier”. De doelgroep die je hier kiest, kun je nog verder specificeren met alle andere mogelijkheden die je anders ook hebt voor targeting. Denk aan leeftijd, functie etc. Als je klaar bent met je targeting, kun je de doelgroep opslaan als sjabloon.
Let op dat de doelgroep groot genoeg is
Bij iedere vorm van targeting is het belangrijk dat de doelgroep niet te groot is, maar ook niet te klein. Wanneer je per maand slechts 50 websitebezoekers krijgt, of er maar 5 mensen een video hebben bekeken, heeft het geen zin om retargeting in te zetten. Pas na een goede marketing, gericht op nieuwe websitebezoekers, is het zinnig om retargeting bijvoorbeeld op LinkedIn in te zetten.
Wil je alles leren over (re)marketing op social media?
Neem contact op met Joosje voor meer informatie over onze opleiding tot online marketeer en cursus social media. Bel of mail haar via 070 322 90 83 of info@dutchmarketingacademy.nl.