4 Tips om aan SEO te werken

Met deze 4 tips werk je gemakkelijk aan SEO

Iedereen weet dat zoekmachine-optimalisatie te maken heeft met het gebruiken van de juiste zoekwoorden in de teksten. Maar er zijn meer aspecten die zorgen voor een betere vindbaarheid in Google. Wij geven je vier tips om direct met de SEO van de website aan de slag te gaan.

1. Zorg voor de juiste H-titels

Zoekwoorden in de tekst zijn belangrijk, maar in de titel en tussenkoppen van de tekst zijn ze nog belangrijker. Alleen… “Gewoon” een vetgedrukte tussenkop boven een alinea zetten, werkt niet. Google leest H1, H2, H3 in plaats van vetgedrukte tekst. De H1 is de titel van de hele tekst. Daar mag er dus maar één van op een pagina/in een blog staan. H2, H3 etc. zijn tussenkoppen in volgorde van belangrijkheid. Zorg er dus voor dat de titel en tussenkoppen van de tekst gelabeld worden als H1, H2, H3 enzovoort. En gebruik daarin natuurlijk voldoende belangrijke zoekwoorden en/of synoniemen daarvan.

2. Verklein afbeeldingen voor de paginasnelheid

Een belangrijk aspect voor vindbaarheid is niet alleen dat Google snel kan zien op welke termen je gevonden wilt worden op een pagina, maar ook de paginasnelheid. Deze is afhankelijk van veel aspecten, bijvoorbeeld hoe je JavaScript en CSS in elkaar zitten. Maar ook de grootte van je afbeeldingen heeft hiermee te maken. Hoe groter de afbeelding, hoe moeilijker het is om een pagina snel te laden. Dit kun je gemakkelijk zelf oplossen door afbeeldingen kleiner te maken (maximaal 150 kb) voordat je ze upload. Voor een header kun je maximaal 300 kb aanhouden, zodat de foto niet korrelig wordt.

3. Geef alt-tags aan je afbeeldingen

Google kan geen afbeeldingen lezen, maar wat hij wel kan lezen is de alt-tag (alternatieve tekst) die je een afbeelding meegeeft. Wanneer je een afbeelding op een webpagina upload, is het dus zaak dat je deze een relevante alt-tag geeft. Doe dit direct als je toch bezig bent met het uploaden van de kleinere afbeeldingen voor de paginasnelheid.

Het toevoegen van een alt-tag is trouwens niet alleen goed voor de online vindbaarheid, maar ook heel handig voor slechtzienden waarbij de computer de tekst op een webpagina voorleest. Ook deze software kan geen afbeeldingen lezen, maar wel de door jou toegevoegde alt-tag.

4. Vul de meta-title en meta-description in bij elke pagina

Wanneer je zoekt op Google, krijg je een titel en een stukje “samenvatting”, die de inhoud van de pagina beschrijven, te zien. Deze titel wordt wel de meta-title genoemd en het samenvattinkje noemen we de meta-description. Beide kun je zelf invullen, bijvoorbeeld door de Yoast-plug-in in WordPress-websites te implementeren. Door dit te doen, zorg je er (met gebruik van de juiste zoekwoorden) voor dat de pagina beter vindbaar is in Google. Maar ook dat de zoekresultaten op Google de informatie bevatten die jij wilt dat het bevat. En daarna zorgen de ingevulde meta-titel en meta-description dat Google niet zelf informatie verzamelt en teksten af gaat korten met drie puntjes erachter.

Wil je alles leren over zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Neem contact op met Joosje voor meer informatie over onze opleiding online marketing en cursus SEO. Bel of mail haar via 070 322 90 83 of info@dutchmarketingacademy.nl.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Dit is misschien ook interessant

Online marketing

Waarom een Online Marketing Opleiding essentieel is voor MKB ondernemers

Nieuws

Samenwerking Members’ Benefits

SEO

Google EEAT wordt in SEO land steeds belangrijker

SEO

Chat GPT en SEO

Social media

Wat is de Magic Studio van Canva?

Google marketing

Zoekwoordanalyse en het belang van de juiste keywords voor een betere Google ranking