Wat je moet weten over Google Analytics 4
Google Analytics is één van de meest populaire en wijdverbreide webanalyse tools die beschikbaar zijn voor bedrijven. Het helpt bedrijven om inzicht te krijgen in hun websiteverkeer en het gedrag van hun gebruikers. Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van dit platform en het is een belangrijke upgrade die je als bedrijf niet mag negeren.
Als jouw organisatie nog geen gebruik maakt van Google Analytics 4 zou je dit moeten overwegen om je gegevensanalyse te verbeteren en betere beslissingen te kunnen nemen op basis van meer gedetailleerde en betrouwbare gegevens. Hieronder lichten we je deze redenen toe.
Betere gebruikersanalyse met GA4
Google Analytics 4 maakt gebruik van een event-gebaseerd model, wat betekent dat het gedrag van individuele gebruikers wordt geanalyseerd, in plaats van alleen sessies en pagina’s. Dit betekent dat je nu een veel gedetailleerder beeld krijgt van hoe jouw bezoekers jouw website of app gebruiken. Ze kunnen de volledige customer journey zien, inclusief hoe websitebezoekers gebruik maken van verschillende touchpoints en hoe gebruikersgedrag verandert over tijd. Dit kan je helpen om je website of app beter te optimaliseren voor de gebruikerservaring en de conversies te verhogen.
Meer flexibiliteit
Wat je ook moet weten over GA4, is de flexibiliteit die het biedt. GA4 stelt bedrijven in staat om aangepaste metrics en dimensies te definiëren die beter passen bij hun specifieke bedrijfsdoelen en doelstellingen. Dit kan helpen om de belangrijkste prestatie-indicatoren voor een bedrijf beter te meten en te analyseren. Je kunt ook gebruik maken van de machine learning algoritmes van GA4 om inzichten te verkrijgen in gebruikersgedrag, zoals voorspellingen welke gebruikers het meest waarschijnlijk zullen converteren.
Cross-device tracking
Eén van de belangrijkste voordelen van GA4 is het verbeterde cross-device tracking. Je kunt nu nauwkeuriger bijhouden hoe gebruikers interageren met jouw merk op verschillende apparaten en touchpoints. Dit is vooral belangrijk in de huidige tijd waarin veel gebruikers hun telefoon, laptop en tablet gebruiken om toegang te krijgen tot websites en apps.
Verbeterde privacy in Google analytics 4
Privacy is een belangrijk onderwerp geworden voor veel bedrijven en gebruikers. GA4 is ontworpen met privacy in gedachten en is gebaseerd op de nieuwste privacyregels, zoals de Global Privacy Control (GPC) en de California Consumer Privacy Act (CCPA). Dit betekent dat je als bedrijf op GA4 kunt vertrouwen om jouw gegevens op een veilige en verantwoorde manier te beheren.
Al met al is GA4 een belangrijke upgrade ten opzichte van de vorige versie van Google Analytics. Het biedt meer gedetailleerde en bruikbare inzichten in het gedrag van jouw gebruikers, meer flexibiliteit in het definiëren van aangepaste metrics en dimensies, betere cross-device tracking en verbeterde privacy. De overstap naar GA4 kan echter lijken op een grote verandering, maar het kan een waardevolle investering zijn voor als je serieus bent over gegevensanalyse en hiermee jouw online aanwezigheid wil verbeteren.
Verder verdiepen in Google?
Bij Dutch Marketing Academy kun je een Google Analytics cursus volgen. In deze cursus leer je de basisprincipes die je moet weten over GA4.
Daarnaast bieden wij meer verschillende Google marketing cursussen. Bekijk ons aanbod!