Online marketing onmisbaar voor recruiters
Het lijken twee totaal verschillende dingen, maar als je inzoomt blijken recruiters en marketeers veel gelijkenissen te hebben in hun werk. Ze proberen een doelgroep te bereiken die voor een (groot) deel niet direct naar ze op zoek is. En zowel kandidaten als consumenten zijn steeds meer service gewend. Tijd voor recruiters om kennis op het gebied van online marketing op te doen, dus!
Naamsbekendheid opbouwen bij werkzoekenden
Als mensen niet weten dat je bestaat, komen ze ook niet naar je toe. Door ervoor te zorgen dat het bedrijf waar je werkt of waar je voor werft meer naamsbekendheid krijgt, kun je op langere termijn makkelijker vacatures vervullen. Door inzet van online marketing, bijvoorbeeld door social media en social advertising, leren potentiële kandidaten je bedrijf kennen. Ze krijgen een idee over de bedrijfscultuur en de werkzaamheden. We noemen dit employer branding.
De latent zoekenden bereiken
Net als in de marketing is het als recruiter belangrijk om een doelgroep te bereiken voor het vervullen van vacatures. Niet iedere geschikte en geïnteresseerde potentiële kandidaat is actief op zoek. Daarom kan het voor recruiters goed werken om online marketing in te zetten voor het bereiken van deze groep mensen. Hier kun je bijvoorbeeld social advertising of Google Display voor gebruiken. Maar weten recruiters wel hoe je dit gebruikt?
De candidate experience
Als je eenmaal in de fase zit waarbij je potentiële kandidaten voor een vacature hebt gevonden, is het nog niet klaar met de marketingbenadering van recruitment. Niet iedereen die jij in de eerste instantie benadert, of die jou benadert, zal in aanmerking komen voor die ene functie. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet later nog voor een andere functie de perfecte match zijn. Door op de juiste manier met ze te communiceren houd je ze “engaged” en bouwen ze een band met het bedrijf op. Dit doe je bijvoorbeeld door ze e-mails te sturen met bijv. tips & tricks voor solliciteren.
Data analyseren, want meten is weten
Daar waar online marketing nergens is zonder data, geldt dat ook voor recruitment. Denk aan het verzamelen van wat de gemiddelde doorlooptijd is voor vacatures, de gemiddelde kosten voor het vervullen van één vacature, het percentage werknemers dat na een jaar nog steeds werkzaam is bij het bedrijf. Door deze data bij de houden, kun je na een paar maanden zien op welke punten verbetering mogelijk is. Op basis hiervan kun je een plan van aanpak maken voor de toekomst.
Wil jij je kennis van online marketing verbeteren?
Neem contact op met Joosje voor meer informatie over onze opleiding en cursussen op het gebied van online marketing. Bel of mail haar via 070 322 90 83 of info@dutchmarketingacademy.nl.