Google gestart met nieuwe Core update

Google Core updates

Google is onlangs gestart met het implementeren van een nieuwe Google Core update. De laatste update aan de Core was in December 2020. Daarnaast geeft Google aan om binnenkort weer met een nieuwe update te komen. Omdat het voor gebruikers soms ingewikkeld is om de consequenties van updates te overzien besteden we hier in de Dutch Marketing Academy aandacht aan in de SEO cursus. We nemen je bij de hand om goed in te kunnen spelen op de veranderingen die de Google Core updates teweegbrengen.

Twee updates Google Core 

Voordat een dergelijke update volledig is uitgerold kost dat enkele weken. Het is dus niet zo dat je als gebruiker gelijk de consequenties van de update ervaart. De update heeft geen directe invloed op de organische posities van je website in de zoekmachine. Sterker nog Google geeft aan dat de update op de meeste websites geen invloed zullen hebben. Als eigenaar van een website of als webmaster zul je wel veranderingen merken in de Google rankings. De impact op de Google rankings die de update van juni heeft gehad wordt met de nieuwste update in juli teruggedraaid. Raak dus niet in paniek als je website opeens minder goed scoort in Google. Dit wordt teruggedraaid met de nieuwste update in juli.

Wat is de reden van deze updates? 

Het aantal websites blijft maar groeien en ook de omvang van het internet wordt steeds groter. Content wordt voortdurend aangepast en er komt steeds meer content bij. Google zelf zeg hierover:

“Terwijl nieuwe sites verschijnen en het web verandert, zijn updates essentieel om ervoor te zorgen dat onze zoekmachine een breed aanbod van uitgevers, makers en bedrijven kan blijven ondersteunen zodat we de bezoekers de meest relevante content kunnen tonen” – Google

Google herinnert website-eigenaren eraan dat, om alles goed te laten functioneren, er duizenden updates per jaar worden uitgevoerd. Dit is vooral nodig om de zoekresultaten te blijven verbeteren. Van de meeste updates merk je als website-eigenaar niets, echter de impact van de Core update is groter en dus merk je daar meer van dan van andere updates. Wat een Core-update anders maakt dan andere updates is dat ze grote verbeteringen aan Google Search omvatten.

Help, mijn website scoort slechter na de update

Geen paniek; dit wordt waarschijnlijk weer teruggedraaid met de komende update in juli. In de Dutch Marketing Academy SEO cursus kunnen we u helpen dit soort zaken te begrijpen en hierop te anticiperen. Als uw website ook na de update van juli slechter blijft scoren, dan is het goed om te weten dat het effect van de update globaal is. Het kan dus zijn dat de content die op uw website staat als minder relevant wordt gelabeld voor de huidige bezoekers ten opzichte van andere websites wereldwijd. Een manier om hier mee om te gaan is door het vernieuwen en te verbeteren van bestaande content; dit zal je positie ten positieve beïnvloeden. Gedurende de SEO cursus van Dutch Marketing Academy nemen we u bij de hand om dit weer helemaal op te lossen.

Wil je alles leren over zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Neem contact op met Joosje voor meer informatie over onze opleiding online marketing en cursus SEO. Bel of mail haar via 070 322 90 83 of info@dutchmarketingacademy.nl.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Dit is misschien ook interessant

Online marketing

Waarom een Online Marketing Opleiding essentieel is voor MKB ondernemers

Nieuws

Samenwerking Members’ Benefits

SEO

Google EEAT wordt in SEO land steeds belangrijker

SEO

Chat GPT en SEO

Social media

Wat is de Magic Studio van Canva?

Google marketing

Zoekwoordanalyse en het belang van de juiste keywords voor een betere Google ranking