Een “call-to-action” (CTA) is een element op een website dat de bezoeker uitdaagt om een specifieke actie te ondernemen. Het doel van een call-to-action is om conversies te bevorderen en er voor te zorgen dat de bezoekers op jouw website acties uitvoeren. Call-to-actions kunnen onder andere bestaan uit knoppen of links en kunnen verwijzen naar het aanvragen van meer informatie, het doen van een aankoop of het invullen van een formulier. Een effectieve call-to-action is van groot belang voor de conversie-optimalisatie van een website. Een effectieve call-to-action verhoogt namelijk de conversies (het uitvoeren van een actie) op je website.
Hier zijn enkele tips voor een succesvolle call-to-action:
- Maak het duidelijk
De CTA moet duidelijk en specifiek zijn, bijvoorbeeld “Download dit formulier” of “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief”.
2. Plaats de CTA op de juiste plek
Een prominente plaatsing op je website, zoals in de zijbalk, zorgt voor een snelle ontdekking door bezoekers.
3. Test en optimaliseer
Call-to-actions zijn nooit af, blijf ze testen en optimaliseren. Probeer verschillende teksten, knoppen en plaatsen.
Door deze tips te volgen, kun je een effectieve CTA creëren die conversies op je website verhoogt. Meer over een converterende call-to-action leer je in onze online marketing opleiding.