Ankerteksten zijn een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ze zijn de zichtbare tekst van een hyperlink en dienen als aanwijzing voor zoekmachines om te begrijpen waar de pagina waarnaar wordt gelinkt over gaat.
Het gebruik van de juiste ankerteksten kan helpen om de relevantie en autoriteit van jouw pagina te verhogen. Dit kan bijdragen aan een betere rangschikking in de zoekresultaten van Google. Hieronder staan verschillende soorten ankerteksten en hoe je ze op de juiste manier kunt gebruiken voor SEO.
Waarom is SEO belangrijk voor jouw website? Lees het hier.
Exacte ankertekst
Exacte ankerteksten bevatten een hyperlink die precies overeenkomt met de zoekwoorden die de gebruiker in de zoekopdracht heeft ingevoerd. Het gebruik van exacte ankerteksten kan helpen bij het verbeteren van de relevantie van de pagina. Wel is het belangrijk om voorzichtig te zijn met het gebruik van exacte ankerteksten. Overmatig gebruik ervan kan worden beschouwd als spam en kan leiden tot een uitsluiting van de zoekmachine.
Gedeeltelijke ankertekst
Een gedeeltelijke ankertekst bevat een deel van de zoekwoorden die de gebruiker in de zoekopdracht heeft ingevoerd. Het gebruik van gedeeltelijke ankerteksten kan helpen om de relevantie van de pagina voor die zoekwoorden te vergroten, terwijl tegelijkertijd de kwaliteit van de inhoud behouden blijft.
Merknaam ankertekst
Merknaam ankerteksten bevatten de naam van het merk of bedrijf dat wordt gepromoot. Het gebruik van merknaam ankerteksten kan helpen om de bekendheid van het merk of bedrijf te vergroten. Tegelijkertijd wordt de relevantie van de pagina verhoogd.
Generieke ankertekst
Een generieke ankertekst is een algemene term die niet specifiek gerelateerd is aan de inhoud van de pagina waarnaar wordt gelinkt. Het gebruik van generieke ankerteksten kan nuttig zijn als het doel is om het aantal backlinks naar een pagina te vergroten. Helaas kan de relevantie van de pagina voor zoekopdrachten niet vergroten.
Afbeelding ankertekst
Een afbeelding ankertekst is de tekst die wordt weergegeven als alternatieve tekst voor een afbeelding op bijvoorbeeld een website. Het is belangrijk om relevante trefwoorden te gebruiken in de alternatieve tekst van een afbeelding, omdat zoekmachines deze gebruiken om de relevantie van een pagina te bepalen.
Het gebruik van de juiste ankerteksten kan helpen om de relevantie en autoriteit van een pagina te verhogen. Dit kan bijdragen aan een betere rangschikking in de zoekresultaten van Google. Gebruik van een mix van verschillende soorten ankerteksten kan ervoor zorgen dat ze relevant zijn voor de inhoud van de pagina. Ook kan je op die manier de kans vergroten dat zoekmachines de pagina als relevant beschouwen voor specifieke zoekopdrachten.
SEO Cursus volgen?
SEO gebruiken voor jouw bedrijf? Schrijf je hier in voor de cursus. Wij helpen jou met het opzetten van een Google geoptimaliseerde website zodat jouw website straks goed gevonden wordt in Google.