Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Foto van dennis

dennis

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Vakjargon. Hartstikke leuk voor de professionals, maar voor anderen niet zo gemakkelijk te begrijpen. En als dat jargon dan ook nog bestaat uit afkortingen die enorm op elkaar lijken, dan wordt het helemaal lastig. Daarom leggen we in deze blog het verschil tussen SEO en SEA uit.

Zoekmachine-marketing (SEM)

Als je een website hebt, is het van belang dat deze gevonden wordt door Google. Ervoor zorgen dat dit gebeurt, heet zoekmachine-marketing. Ook wel SEM (search engine marketing) genoemd. Dit kan op twee manieren, gratis (SEO) en betaald (SEA).

Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Op de lange termijn is SEO (search engine optimization), ook wel zoekmachine-optimalisatie belangrijk om gevonden te worden in Google. Door de juiste termen in je koppen en teksten te gebruiken, krijgt Google een idee waar een tekst over gaat. Op basis daarvan wordt de webpagina getoond in de zoekresultaten in Google. Je website staat dan tussen de organische zoekresultaten. Hier heb je wel geduld voor nodig. Er kan maanden overheen gaan voordat je een duidelijke stijging ziet in je positie in Google op bepaalde zoekwoorden.

Niet alleen het gebruik van de zoektermen is belangrijk. Google kijkt ook naar je website als geheel. Wordt er regelmatig iets aan toegevoegd/gewijzigd? Dan is het een levende website en daarom interessanter. Hoe is de structuur van de website? Worden er genoeg interne linkjes gebruikt om een mooi “web” te vormen? Dit zijn allemaal dingen om aan te werken voor een goed vindbare website.

Zoekmachine-adverteren (SEA)

Zeker bij nieuwe websites is de organische vindbaarheid nog niet altijd goed. Dit heeft tijd nodig. Daarom kan het handig zijn om Google Ads in te zetten. Door op een zoekmachine te adverteren (dit noemen we SEA, ook wel search engine advertising), kun je direct goed gevonden worden op bepaalde zoektermen. Je betaalt hiervoor per klik naar je website.
Door campagnes te maken op Google Ads, kun je bepaalde pagina’s van de website goed vindbaar maken in de advertenties van Google. Je geeft verschillende zoekwoorden en zoektermen op waar de pagina op gevonden moet worden, je kiest een biedstrategie en je schrijft de advertenties. Als je genoeg biedt en de inhoud van je pagina is relevant genoeg voor de zoekwoorden die je opgeeft, kom je met je advertentie bovenaan de zoekresultaten te staan op Google.

Nieuw! GEO – Generative Engine Optimization

Een nieuw begrip dat steeds vaker opduikt naast SEO is GEO, oftewel Generative Engine Optimization. Waar SEO zich richt op beter gevonden worden in zoekmachines zoals Google, draait GEO om zichtbaar worden in AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity of Gemini. Deze generatieve systemen halen informatie niet alleen van websites, maar ook uit betrouwbare, goed gestructureerde content. Met GEO optimaliseer je je teksten dus zó, dat ze beter worden herkend én geciteerd door AI. De volgende stap in online vindbaarheid. Onze SEO cursussen zijn allemaal aangevuld met kennis en theorie over GEO.

Wil meer leren over het verschil tussen SEO en SEA?

Wij geven je graag meer informatie over onze cursussen SEO en SEA of over de gehele opleiding tot online marketeer. Bel of mail ons via 070 7635495 of info@dutchmarketingacademy.nl.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Dit is misschien ook interessant

SEO

Waarom ChatGPT Atlas een wake-up-call is voor elke marketeer

Social media

4 tips voor Facebook leadgeneratie advertenties

Social media

Wat is het beste tijdstip om te posten?

SEO

Wat leer ik tijdens de cursus SEO van de Dutch Marketing Academy?

SEO

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Coaches

Coaches aan het woord: in gesprek met online Marketing coach Arne

Handleiding GA4 installeren